Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä, tavoitteena on
Helppous
Selkeys
Ymmärrettävyys
Avustavien teknologioiden mahdollistaminen (esim. ruudunluku)
Tunnista ja tutustu oman kohderyhmäsi tarpeisiin
Kaikille yhtä paljon ei ole yhtä paljon kaikille
Mieti ja tunnista ne tarpeet, joita kohderyhmälläsi (eli palvelun, sivuston tai materiaalin käyttäjillä) on tuottamallesi sisällölle
Monet saavutettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen liittyvät asiat helpottavat myös niitä, joille ne eivät ole välttämättömiä
Huomioi kohderyhmän erityistarpeet niiltä osin, kuin se on mahdollista ja järkevää
Kaikkia käyttäjiä hyödyttäviä näkökulmia
Käytetty kieli on selkeää ja ymmärrettävää
Selkeä kieli = ymmärrettävä yleiskieli, joka ei sisällä erikoista sanastoa
Selkokieli = suomen kielen muoto, joka on mukautettua sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan niin, että se on luettavampaa ja ymmärrettävämpää
Aina tarvitaan selkeää kieltä, joskus selkokieltä
Ulkoasu on hyvä pitää erillään sisällöstä
Asiat, jotka näyttävät joltain, ovat myös sitä
Esimerkiksi verkkosivulla, jos jokin näyttää otsikolta, se merkitään otsikoksi, jotta esimerkiksi apuvälineet (kuten ruudunlukijaohjelma) tunnistavat sen otsikoksi
Selkeät rakenteet auttavat
Käytä otsikkoja ja alaotsikoita, käytä kuvaavaa kieltä
WCAG parantaa saavutettavuutta nimenomaan tekniseltä kannalta, mutta ei ota kantaa ymmärrettävyyteen tai käytettävyyteen, siksi siihen ei voi nojata täysin
WCAG vaatii tulkintaa ja se avautuu helpoiten verkkosivujen tekniikkaan perehtyneille suunnittelijoille ja koodaajille
Silti WCAG:hen tutustuminen voi auttaa ymmärtämään saavutettavuuden kokonaisuutta
Sosiaalisen median palveluissa saavutettavuus koskee julkishallinnon toimijoita, mutta työkalut voivat vaihdella alustan mukaan
Saavutettavasti.fi on listannut ohjeet Facebookille, Instagramille, Twitterille ja Youtubelle sivustolleen, siirry lukemaan ne tästä linkistä.
Muista vaihtoehtoinen teksti tai tekstivastine kuville
Vaihtoehtoinen teksti = esimerkiksi verkkosivujen koodissa kuvan yhteyteen lisätty alt-attribuutti, jonka ruudunlukija osaa lukea käyttäjälle
Tekstivastine = kuvaan tai verkkosivulle kirjoitettu selostus siitä, mitä kuvassa on
Vaihtoehtoinen teksti ei ole kuvateksti tai kuvan otsikko
Koristeet ja merkityksettömät kuvat tai sellaiset kuvat, joiden sisältö on tyhjentävästi kuvattu tekstissä tai kuvatekstissä eivät tarvitse vaihtoehtoista tekstiä
Hyvä vaihtoehtoinen teksti on kirjoitettu hyvällä, selkeällä suomella, se on lyhyt ja napakka. Älä aloita “kuva” tai “kuvassa”, koska ruudunlukija ilmoittaa käyttäjälle, että kyseessä on kuva.
Videoiden tekstittämisestä on hyötyä kaikille
Tekstitä puhe ja sellaiset äänet, jotka ovat ymmärtämisen kannalta oleellisia
Tekstityksen pitää seurata kuuluvaa ääntä, mutta tekstitys voidaan myös tiivistää
Äänitteelle (esim. podcast) tulee tarjota tekstimuotinen vastine, josta on eroteltavissa puhujat ja kaikki äänet, joita äänitteellä kuuluu (esim. nauru)
Tekstittäminen voi viedä paljon aikaa, joten varaa siihen riittävästi työaikaa ja mieti jo videota tehdessä, mikä helpottaisi tekstittämistä (esim. Voitko kirjoittaa videon puheenvuorot valmiiksi, jolloin riittää niiden oikea asemointi videolle)