Vektor- Usein esitettyjä kysymyksiä

 MIKÄ ON COGNITION MATTERS?

Cognition Matters on voittoatuottamaton säätiö, joka sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa. Se on perustettu yhdistäkseen tutkimustuloksia pelinkehitystyöhön – ja tehdäkseen tuotteita harjoitteluun, joka auttaa lapsia oppimaan matematiikkaa paremmin ja joka auttaa heitä kehittämään työmuistiaan. Tuotteet perustuvat suoraan tieteelliseen tutkimukseen; CM pyrkii tekemään siitä hauskaa ja helppokäyttöistä ja jakaa tulokset maailmanlaajuisesti ilmaiseksi.

VEKTOR –HARJOITUSOHJELMA

Vektor-harjoitusohjelma on tarkoitettu lapsille matematiikan perusteiden oppimiseen. Se sisältää myös harjoittelua niissä kognitiivisissa taidoissa, jotka ovat tärkeitä matematiikan oppimiselle. Vektor on suunniteltu tieteellisen tutkimuksen pohjalta, millainen harjoittelu on tehokasta varhaisessa matematiikan oppimisessa. Pelin ovat kehittäneet alan johtavat tutkijat yhteistyössä kokeneiden pelinkehittäjien kanssa. Vektor on suunniteltu soveltuvaksi  6-vuotiaasta eteenpäin. Pelin matematiikka alkaa lukukäsitteestä edeten kokonaisluvuilla yhteen- ja vähennyslaskuihin. Haastavimmillaan tehtävissä opetellaan murto- ja desimaaliluvuilla.

Vektorilla harjoittelu on tarkoitettu intensiiviseksi, mutta myös sopivasti mukautuvaa –jokainen lapsi harjoittelee aina tilanteeseensa sopivalla tasolla. Lapsi harjoittelee 30 minuuttia päivässä, viitenä päivänä viikossa kahdeksan viikon ajan.
Koska Vektor on kielivapaa, sitä voivat pelata lapset kaikkialla maailmassa.

 Aloittaminen

  • Voinko kokeilla peliä ennen kuin annan sen lapsille käyttöön?
    • Kyllä. Ohjeet kokeiluun löytyvät tästä.
  • Miten valmistaudun pelin käyttöönottoon luokassani?
  • Tarvitaanko pelin pelaamisessa kielitaitoa?
    • Vain avausnäkymässä on muutama sana. Peli itsessään on kielivapaa.
  • Paljonko pelin käyttäminen maksaa?
    • Peli on täysin ilmainen.
  • Miten kirjaudun peliin?
    • Jos olet vanhempi ja haluat tehdä yhden tunnuksen lapsellesi, voit luoda sen täältä.
    • Jos olet opettaja ja haluat hallinnoida useita tunnuksia, tee itsellesi ensin tili täältä. Siellä voit luoda kaikille oppilaillesi omat tunnukset
  • Mistä löydän pelin?

Harjoittelu

  • Miksi eri lapsilla on erilaisia harjoitteita?
    • Harjoitteiden sisällöt riippuvat kahdesta asiasta: (1) Miten lapsi on suoriutunut aiemmissa pelikentissä ja (2) millainen harjoitussuunnitelma on yhdistetty lapsen tunnukseen. Erilaisten harjoitussuunnitelmien avulla tutkimme ja kehitämme peliä eteenpäin. Harjoitussuunnitelmavariaatiot on valittu tässä pelinkehitysvaiheessa satunnaisesti.
  • Paljonko Vektorilla pitää harjoitella?
    • Tavoiteohjelmassa harjoittelumäärä on 40 peli-istuntoa. Yhden peli-istunnon kesto on asetettu 30 minuuttiin. Enempää ei päivässä voi pelata. Tavoitteena on päivittäinen pelaaminen 4-5 kertaa viikossa.
  • Kaikki lapset eivät jaksa pelata 30 minuuttia. Mitä teen?
    • Pelaamisen voi jakaa pienempiin tuokioihin.
  • Mitä teen, jos lapsi haluaa pelata myös kotona?
    • Pelaamisen jakaminen yhteistyössä kodin ja koulun välillä on usein hyvä ajatus. Lapsen pitää kuitenkin silloinkin pelata samalla tunnuksella. Näin hänen yksilöllinen harjoitusohjelmansa toimii.
  • Onko lapsella pakko olla kuulokkeet pelatessaan?
    • Jos pelipaikka on rauhallinen, eivätkä peliäänet häiritse muita, ei kuulokkeita tarvita. Peliäänet antavat lapselle palautetta pelaamisesta, mutta eivät ole välttämättömiä.
  • Millaisia tuloksia voin odottaa pelaamisharjoittelusta?
  • Lapset saavuttavat pelissä harjoittelutason, missä opetellaan sellaisia asioita, joita ei ole vielä opetettu koulussa. Mitä teen?
    • Vektor on suunniteltu etenemään lapsen suorituksen mukaisesti ilman opettajan antamaa opastusta. Se, että lapsi harjoittelee asioita, joita hänelle ei ole opetettu helpottaa asioiden harjoittelua jatkossa myös koulussa.
  • Mikä on opettajan rooli harjoittelussa?
    • Opettajalla on tärkeä rooli. Opettaja järjestää mahdollisuuden harjoitteluun, sekä ennen kaikkea tukee ja kannustaa lasta harjoittelemaan. Osa harjoitteista on vaativia ja monet harjoitteet vaativat lapselta paljon ponnistelua, keskittymiskykyä ja sinnikkyyttä. Näissä tarvitaan opettajan kannustusta.
  • Mikä on hyvä ryhmäkoko harjoitteluun?
    • Harjoittelu on yksilöllistä, joten ryhmäkoko on täysin riippuvainen koulun mahdollisuuksista organisoida harjoittelua. Monista opettajista helpointa on, että koko luokka harjoittelee samanaikaisesti. Harjoittelu voi tapahtua myös yksilöllisesti yhden oppilaan kanssa osana tukitoimia.
  • Lapsesta peli tuntuu pelottavalta. Mitä teen?
    • Kirjaudu tilillesi. Klikkaa lapsen tunnusta ja valitse ”Friendly mode”, joka on vähemmän jännitystä aiheuttava pelimoodi.
  • Pitääkö peliä pelata joka päivä?
    • Suosittelemme 4–5 kertaa viikossa 30 minuutin päivittäisellä peliajalla tavoitteena 8-10 viikon harjoitusjakso. Tämä näyttäisi tutkimusten mukaan olevan tarpeellinen intensiteetti harjoitusvaikutusten aikaasaamiseksi.
  • Korvataanko Vektor-pelillä koulun matematiikan opetus?
    • Ei. Vektor on tarkoitettu lisäharjoitteluksi, joka tukee lasten oppimista.
  • Mitä teen, kun oppilas alkaa menettää mielenkiintonsa harjoitteluun?

Tekninen tuki

  • Voinko vaihtaa lapsen tunnuksen?
    • Juridisista syistä emme voi antaa oikeuksia muuttaa tunnuksia toisiksi koneen tuottamista satunnaisista pelinimistä. Emme voi tallentaa mitään sellaisia tietoja lapsesta, jotka voisivat yhdistää hänet johonkin tunnistettavaan (esim. nimi tai lempinimi). Näin toimien turvaamme lapsen yksilönsuojan.
  • Rekisteröidyin, mutten saanut varmistusviestiä sähköpostiini. Mitä teen?
    • Tavallisin tilanne on, että viesti kulkeutui roskapostiisi. Tarkista ne ensin.
    • Toinen tavallinen tilanne on, että kirjoitit vahingossa sähköpostisi väärin. Luo tunnus oikealla sähköpostillasi. Jos kirjoitit sen oikein, palvelin kertoo sinulle, että tunnus on jo olemassa.
    • Jos olet varma, että viesti jäi matkalle, ota yhteys tekniseen tukeemme. Tukea voimme tarjota ruotsiksi ja englanniksi.
  • Lapsen saamat palkinnot pelissä ovat kadonneet. Mitä teen?
    • Jos peliä pelaa ilman internet-yhteyttä jollain koneella, ei tieto palkinnoista ja etenemisestä tallennu palvelimelle. On hyvä varmistaa aina, että peliä pelatessa laite on kytkettynä internetiin, tai että lapsi pelaa aina samalla laitteella.
  • Lapsi on pelannut, mutta en näe pelituloksia ja suorituksia tililläni?
    • Tämä tapahtuu kahdesta tavallisimmasta syystä. (1) Lapsi on pelannut eri tunnuksella tai (2) laite ei ole harjoittelun aikana ollut yhteydessä internetiin, eikä peli ole lähettänyt pelitietoja palvelimelle.
    • Jos pelitietoja on kadoksissa kannattaa lapsen seuraavalla kerralla aloittaessa tehdä se yhdessä ja tarkistaa laitteen verkkoyhteyksien tila.
  • Millaisilla laitteilla peliä voi pelata?